مدتی پیش خطبه غدیر را می خواندم. جملاتی توجهم را جلب کرد. کلماتی که تصریح داشت بر «امامت» و «امارت» و «خلافت» حضرت علی علیه السلام.

14 جمله که در آن ها به «امامت» حضرت علی علیه السلام تصریح شده است

اینجا بود که فهمیدم شاید علت اینکه متن خطبه غدیر در اسناد اهل سنت نیست به چه خاطر است!!!

آنچه نزد اهل سنت متواتر است همین جمله «من کنت مولی...» است. وقتی قبل و بعد آن را نیاوردیم می توانیم در معنای «مولی» اختلاف کنیم. اما اگر حد اقل 14 قرینه محکم وجود داشته باشد که ...!

آن 14 جمله عبارتند از :

1- فاُعلِم کل ابیض و اسود، اَنَّ علی بن ابی طالب، اخی و وصیی و خلیفتی و الامام من بعدی

به هر (انسان) سفید و سیاهی اعلام می کنم. اینکه علی بن ابی طالب ، برادر من، و وصی من ، و جانشین من و امام بعد از من می باشد.

2- ثم من بعدی علیٌ ولیکم و امامکم بامر ربکم ثم الامامه فی ذریته من ولده

سپس بعد  از من علی ولی و امام شما است به دستور پروردگارتان. سپس امامت در فرزندان اوست.

3-ما من علم الا و قد عَّلمته علیا و هو الامام المبین

هیچ علمی نیست الا اینکه آن را به علی آموختم و او امام روشن و روشنگر است.

4- معاشر الناس! انه امام من الله و لن یتوب الله علی احد انکر ولایته

ای مردم! همانا او (علی بن ابی طالب) امام است از جانب خدای متعال و خدای متعال هر کسی را که ولایت او را انکار کند، توبه اش را نخواهد پذیرفت.

5- الا انه لیس امیر المومنین غیر اخی هذا، و لاتحل اِمرَه المومنین بعدی لاحد غیره

آگاه باشید که قطعاً امیر مومنان کسی نیست جز این برادر من، و حلال نمی باشد امارت بر مومنین برای کسی جز او.

6- معاشر الناس! هذا علی اخی و وصیی و واعی علمی و خلیفتی علی امتی ... خلیفه رسول الله و امیر المومنین و الامام الهادی

ای مردم! این علی، برادر من، وصی من، نگهدارنده علم من، و چانشین من بر امت من است... خلیفه رسول خداست و امیر مومنان است و امام هدایتگر.

7- اللهم انک انزلتَ علیَّ، انَّ الامامة بعدی، لعلیٍّ ولیک

خدایا! تو بر من نازل کردی که امامت بعد از من برای علی است. کسی که ولی توست.

8- معاشر الناس انما اکمل الله عزوجلّ دینکم بامامته

این مردم! همانا خدای عزوجل دینتان را کامل کرد فقط به امامت او (علی بن ابی طالب)

9- معاشر الناس انا صراط الله المستقیم الذی امرکم باتباعه ثم علی من بعدی ثم ولدی من صلبه ائمه یهدون بالحق

این مردم! من صراط مستقیم خدای متعال هستم. خدایی که امر کرد شما را به پیروی اش. سپس بعد از من (خدای متعال امر کرد به پیروی و تبعیت) از علی. سپس فرزندان من از صلب او امامانی که به حق هدایت می کنند.

10-فاُمرتُ ان آخذَ البیعه منکم و الصفقه لکم بقبول ما جئتُ به عن الله عزوجل فی علیٍ امیر المومنین.

امر شدم به این که از شما بیعت بگیرم و دست پیمان بگیرم نسبت به آنچه که از جانب خدای متعال به شما اعلام کردم در مورد اینکه علی، امیر مومنان است.

11- و امرنی الله عزوجل ان آخذَ من السنتکم الاقرار بما عقدتُ لعلی من امرة المومنین

و دستور داد به من خدای متعال اینکه از شما به زبانتان اقرار بگریم به آنچه که پیمان گرفتم برای علی که «امیر مومنان» است.

12- (دستور پیامبر به نحوه بعیت: ) نبایعک علی ذلک ... نطیع الله و نطیعک و علیاً امیر المومنین

(پیامبر دستور دادند که در هنگام بیعت این جملات را به من و علی بگویید:) بیعت می کنیم بر آن (مطالبی که پیامبر فرمودند) ... اطاعت می کنیم خدا را و اطاعت می کنیم تو را و علی را که امیر مومنان است.

13- معاشر الناس فاتقوا الله و بایعوا علیاً امیر المومنین

این مردم! تقوای خدا داشته باشید و بیعت کنید با علی که امیر مومنان است.

14- معاشر الناس قولوا الذی قلتُ لکم و سلّموا علی علیٍ باِمرَةِ المومنین

(دستور پیامبر اکرم به نحوه بیعت) ای مردم، آنچه را من به شما گفتم بگویید. و سلام بدهید بر علی به امامت مومنین.