شب دهم محرم - مسجد الزهرا علیها سلام تربت جام


نکاتی در مورد امر به مروف و نهی از منکر بیان شد:

3- انتخاب روش مناسب

توضیحاتی گفته شد.

نکته:

دو چیز در روشهای امر به معروف و نهی از منکر خیلی تأثیر گزار است. الف) عمل کردن خودمان ب) هزینه کردن

گاهی اوقات چیزی را امر و نهی می کنیم که خودمان حاضر نیستیم عمل کنیم. درست است که حضرت امیر علیه السلام به امام حسن مجتبی در نامه 31 نهج البلاغه فرمودند: پسرم امر به معروف کن تا خودت اهل آن شوی! . اما باید بدانیم که منظور حضرت این بوده است که اگر عمل نمی کنی امر به معروف را ترک نکن و قصد داشته باش که انجام بدهی.

نکته دوم هم اینکه باید برای دینمان هزینه کنیم. همه کار انجام می دهیم. جایی که حرف از پول و ... می شود، عقب می کشیم.

4- دستگیری کنیم نه مچگیری!

نیتمان از امر به معروف و نهی از منکر خیر خواهی باشد، نه حال گیری. اگر این طور بود، هنگام نهی از منکر شخص را نصیحت می کنیم، نه سرزنش.

5- «امر به معروف» و «نهی از منکر»

ما یادمان رفته است که این دو با هم است. یعنی اگر جایی می گوییم فلان کار را نکن، کنارش باید کار صحیح را به او بیاموزیم. همیش می گوییم «نکن» ، «نرو» ، «نخور» ، «نبین» ... اگر در کنار هر کدام از نهی ها یک امر ، هم باشد، تأثیر بیشتری خواهد داشت.

6- تأثیر گذاری

ما توقع داریم که اگر کسی را امر و نهی کردیم همانجا شخص متحول شود. در صورتی که هیچوقت چنین اتفاقی نمی افتد. باید صبور بود. شاید کلام من باید در کنار کلام 50 نفر دیگر قرار بگیرد تا شخص قانع یا متذکر شود. پس تأثیر کلام اگر مثلاً یک پنجم هم باشد، پس من وظیفه دارم به اندازه خودم امر به معروف و نهی از منکر کنم.