سلام.

اردیبهشت سال 87 بود که کتاب «فوائد الصمدیة» را تمام کردیم. تکلیف کردند که هر کس باید حتماً یک خلاصه نموداری از کتاب صمدیه تا پایان خرداد تحویل بدهد.

نوشتن نمودار را شروع کردم. اما به دلم نچسبید. دوست داشتم نموداری تهیه کنم که برای تدریس مفید باشد.

اول در برگه A4 نمودار را کشیدم. برگه کم آمد. یک برگه دیگر با چسب نواری اضافه کردم و نمودار را ادامه دادم. باز هم کم آمد. دو تا برگه دیگر زیر آنها اضافه کردم و «حدیقه اول» را در یک یک نمودار به هم پیوسته در یک برگه نوشتم.

طرح جالبی شد. بقیه کتاب را هم به همان سبک (البته با چسباندن دو برگه A3 روی هم) ادامه دادم. کل کتاب صمدیه در 16 برگ تمام شد.

نمودار صمدیه1

نمودار صمدیه2

رفقا خیلی استقبال کردند و پیشنهاد دادند که این ها اگر به صورت اسلاید و پاورپوینت تبدیل شود، بسیار کاربردی و مفید خواهد بود. مخصوصا برای تدریس.

ابتدای سال 88 بود که شروع کردم به تبدیل این نمودار ها به اسلاید.

به مرور این کار ادامه پیدا کرد و الحمد لله در مدت یک سال و نیم به اتمام رسید.

حدیقه اول: 30 اسلاید

حدیقه دوم: 224 اسلاید

حدیقه سوم: 33 اسلاید

حدیقه چهارم: 44 اسلاید

حدیقه پنجم: 62 اسلاید

مجموع کل صمدیه در 393 اسلاید آماده شد.

(لینک دانلود در انتهای متن موجود است)

قصد من از تهیه این اسلاید ها، تغییر در روش تدریس و کلاس داری بود. به نظر من، اگر بتوانیم از قوه بصری کمک بگیریم خیلی می توانیم موفق باشیم. من یک دور کامل صمدیه را به صورت اسلاید و نمودار تدریس کردم و تجربه بسیار موفقی بود.

یکی از اعتقادات من این است که طلبه باید بتواند متن کتاب را به صورت دسته بندی شده و شبکه ای در ذهنش داشته باشد. اگر گفتیم مفعول به کجای صمدیه در موردش صحبت شده است بتواند سریع بگوید: حدیقه دوم> ما یرد منصوباً لاغیر> مفعول به.

اسلاید علاوه بر اینکه جذابیت دارد و باعث شاداب ماندن فضای کلاس می شود و از خواب آلودگی و چرت زدن (عارضه عمومی کلاس های درس)  جلو گیری می کند، باعث می شود تمرکز بیشتری در فراگیری درس به وجود بیاید. تصویر ذهنی برای طلبه به وجود می آورد. به خاطر دارم که وقتی اول کلاس سوال می کردم، هنگام جواب دادن با دستشان نمودار ها را برای خودشان روی هوا تصور می کردند و به صورت خیلی دقیق جواب می دادند.

به هر حال، به نظر حقیر، می توانیم از امکانات برای تدریس بهتر و مفید تر دروس علمی استفاده کنیم. از جمله همین اسلایدهای کتاب صمدیه.

ویژگی ها:

- طراحی ثابت برای هر صفحه که با تغییر نمودار ها تمرکز از بین نرود.

- فهرست بندی مطالب و لینک به هر قسمت برای دسترسی سریع به مطالب

- متن حدیقه اول به صورت ترجمه و فارسی آمده است. اما حدیقه دوم تا پنجم همان متن عربی کتاب به صورت نمودار آمده است.

- هر نمودار به متن اصلی کتاب لینک شده است تا بتوان نمودار را با متن کتاب به راحتی تطبیق داد.

- در برخی موارد سعی شد مثال های قرآنی آورده شود. (البته این کار به صورت کامل انجام نشد.)

قطعاً در این کار نقص بسیار است و با کمک اساتید و دیگر دوستان طلبه بهتر و کاربردی تر خواهد شد. این کار را تقدیم می کنم به حجت ابن الحسن ارواحنا له الفداء. ان شاء الله که بتوانیم سربازان خوبی برایش باشیم.

*** هر گونه نکته، راهنمایی، یا ... غیره که نسبت به این نمودار مطرح باشد با کمال میل می پذیرم و پیشاپیش از دوستان تشکر می کنم. ***

نکته: اسلاید ها طوری تنظیم شده است که با کلیک موس کار نمی کند. باید با کلید space یا دکمه scrol موس نمودار ها و اسلاید ها را مدیریت کنید.

برای دانلود اسلاید ها به ادامه مطلب بروید.

اگر تمایل داشتید در قسمت نظرات، مشخصاتتان را بنویسید تا بتوانیم با هم در ارتباط باشیم.

اگر هم حال داشتید تا موقعی که این ها دانلود می شود یک صلوات برای سلامتی امام زمان عجل الله فرجه بفرستید. اگر هم حال نداشتید که هیچ. :)

دریافت اسلایدهای حدیقه اول
عنوان: پاورپورینت حدیقه اول صمدیه
حجم: 1.6 مگابایت

دریافت اسلاید های حدیقه دوم
عنوان: پاورپورینت حدیقه دوم صمدیه
حجم: 3.16 مگابایت

دریافت اسلاید های حدیقه سوم
عنوان: پاورپورینت حدیقه سوم صمدیه
حجم: 741 کیلوبایت

 دریافت اسلایدهای حدیقه چهارم
عنوان: پاورپورینت حدیقه چهارم صمدیه
حجم: 3.55 مگابایت

دریافت اسلاید های حدیقه پنجم
عنوان: پاورپورینت حدیقه پنجم صمدیه
حجم: 1.55 مگابایت

دریافت فایل تمام صمدیه به صورت یکجا
عنوان: پاورپورینت کل صمدیه
حجم: 8.84 مگابایت


پرداخت وجه در صورت تمایل